SEO voor dagbestedingen: 5 Quick wins! (de basis)

Steeds meer mensen oriënteren zich (veilig) vanuit thuis. Dit geldt voor vrijwel alle markten en dus ook voor dagbestedingen. Online zichtbaarheid is daarom nog nooit zo belangrijk geweest. Het nadeel is dat online zichtbaarheid vaak heel technisch is. Want wie zich een klein beetje verdiept in online marketing wordt al gauw met verschillende (technische) termen om de oren geslagen. Ik ga je hiermee helpen om je in de basis op weg te helpen. De meest voorkomende term die naar voren zal komen is “SEO”, maar wat betekent dit? Behalve het uitleggen van het begrip neem ik in dit artikel mee om de basis van SEO voor jouw dagbesteding te ontdekken, de basis goed neer te zetten en direct aan de slag te gaan met 5 quick wins.

Het begrip SEO

SEO is de afkorting van “Search Engine Optimalization”. Vrij vertaald in het Nederlands betekent dit “zoektermijn optimalisatie”. Zoekterm optimalisatie betekent simpelweg dat je je webpagina’s zo goed mogelijk inricht om goed te worden gevonden in zoekmachines zoals Google en Bing. Met een marktaandeel van ruimt 95% (!) is Google veruit de grootste zoekmachine van Nederland. 

Waarom wil je als dagbesteding inzetten op SEO?

De kans dat (potentiële) cliënten zich dus via Google oriënteren is enorm groot. Want wat doet een bezoeker voordat hij op je website komt? Googlen! Ik kan me daarom goed voorstellen dat je het belangrijk vindt dat deze (potentiële) cliënten jou dan ook weten te vinden op Google en daarna je website bezoeken. Voordeel van SEO is dat het gratis websiteverkeer oplevert, anders dan bij SEA (Search Engine Advertising).  

Quick win 1: Geef je afbeeldingen een naam

Een mooie stap die je kunt maken op gebied van SEO is het geven van de juiste bestandsnaam aan je afbeeldingen op je website. Stel dat je een webpagina hebt gemaakt over jouw zorgboerderij. Een leuke foto van de voorkant om een mooie impressie te geven. Grote kans dat jouw afbeelding nu “IMG_097” of iets dergelijks heet. Nu zie jij op de website dat het jullie mooie zorgboerderij is, maar google ziet “IMG_097” staan. Google ziet namelijk alleen bestandsnamen en dus niet hoe de afbeelding er in werkelijk uit ziet. Je kunt dezelfde afbeelding dan beter: “zorgboerderij-het-snuitje-uit-uden”. De kans dat je nu via Google afbeelding gevonden wordt is nu een stuk groter dan met “IMG_097”. Denk per websitepagina dus goed na over op welke woord je gevonden wilt worden. Dat wordt dan precies de bestandsnaam voor je afbeelding. En heb je de mogelijkheid om ALT-teksten te benoemen, geef deze dan dezelfde naam als die van je afbeelding.

Quick win 2: Eén keyword per pagina

In het verlengde van goed nadenken over de bestandsnaam van je afbeelding, is het belangrijk om per websitepagina te bepalen op welk zoekwoord je gevonden wilt worden. Op basis van dit zoekwoord schrijf je je webteksten. Stel dat we nog steeds dezelfde zorgboerderij het Snuitje uit Uden hebben. En verplaats je nu in de websitebezoeker; op welke zoekwoorden en zinnen zal hij of zij dan zoeken? In dit geval zou ik je adviseren om twee webpagina’s te schrijven. Eén gericht op “zorgboerderij in Uden” en één gericht op “ik zoek een dagbesteding in Uden”. Je trekt hiermee een concrete websitebezoeker aan die weet wat hij of zij wilt en met de andere zoekterm een meer oriënterende websitebezoeker.

Quick win 3: Snel, sneller, Google!

Om bovenaan in de organische zoekresultaten te komen, is de snelheid van je website essentieel. Google wilt haar bezoekers optimaal bedienen en dat kan nu eenmaal beter op een snelle website, dan op een website met een lange laadtijd. Behalve het technische aspect wat vaak moet worden geoptimaliseerd, kun je zelf ook een grote stap maken door je afbeeldingen op te slaan met een lagere bestandsgrootte. Wil je weten hoe? Check dan dit artikel.

Quick win 4: Maak een “Google Mijn bedrijf” aan

Het lijkt een open deur, maar je moet nog wel even naar binnen stappen. Google Mijn bedrijf is juist in deze markt heel erg belangrijk omdat een dagbesteding locatie gebonden is. Een websitebezoeker zal dus vaak gaan zoeken op (woon)plaats. Zoals je in de afbeelding hieronder kunt zien, wordt in dit geval de locatie gebonden zoektermen breed uitgemeten. Dit zijn allemaal locaties die vanuit Google Mijn Bedrijf worden ingeladen. Daaronder komen de organische zoekresultaten, in dit geval van Dichterbij. En wees maar eerlijk, jij vindt de resultaten van Google Mijn Bedrijf ook veel meer opvallen!

Nu ben je vast nieuwsgierig hoe ik onderstaande afbeelding heb genoemd: seo-voor-dagbestedingen-marketing-jouwdagbesteding.nl

Quick win 5: Een gecombineerde zichtbaarheid = Goud

Je Google ranking is afhankelijk van verschillende factoren. Wanneer je zichtbaar bent op diverse platformen en dan het liefst met een goede autoriteit, zal je in Google search beter gevonden worden. Ga dus (nog meer) aan de slag met jouw Facebook en link naar jouw website. Maar ook jouw online zichtbaarheid op Jouwdagbesteding.nl zorgt ervoor dat Google je eerder zal vinden. Denk dus ook bij de advertentie op Jouwdagbesteding goed na over de juiste key woorden. Jouwdagbesteding heeft een enorm aanbod aan dagbestedingen en staat daarom qua autoriteit hoog in Google. Doordat onze websitebezoekers gemakkelijk kunnen worden doorgelinkt naar jullie website, stijgt automatisch jullie autoriteit en dus de online zichtbaarheid. En backlinks, is weer enorm belangrijk voor SEO…. Backlinks, daar kan ik nog een heel artikel over schrijven. Enfin, de volgende keer, want met deze basistips voor SEO kun je vast en zeker een mooie stap gaan zetten voor de organische zoekresultaten jouw dagbesteding!

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact met ons op

6 + 13 =