Het belang van een goed logo

Weet jij nog hoe jij vol energie aan de slag bent gegaan met je eigen dagbesteding? Grote kans dat je net als vele anderen direct aan de slag bent gegaan en je handen uit de mouwen hebt gestoken. Wanneer je naar alle factoren kijkt die nodig zijn om een eigen onderneming te beginnen, zal je zien dat een logo niet bovenaan het prioriteitenlijstje. Ik leg je graag uit waarom een goed logo enorm belangrijk is.  En spoiler: je kunt je logo nog altijd aanpassen indien dat nodig mocht zijn!

Logo als het gezicht van jouw dagbesteding

Het bedenken van een goed logo is heel uitdagend en tijdrovend. In het ergste geval, wanneer je er niet uitkomt, kiezen sommige er zelfs voor “misschien heb ik niet eens een logo nodig”. Het hebben van een goed logo is juist een van de belangrijkste aspecten van het imago van jouw dagbesteding.

Een logo kan je omschrijven als het gezicht van een organisatie. Een goede logo grijpt naar attentie, het maakt een sterke indruk en het is vooral herkenbaar. Een logo is ook veel meer dan alleen maar een afbeelding; de uitstraling geeft klanten al vaak een beeld over of je onderneming professioneel, betrouwbaar en goede kwaliteit levert. Deze conclusie wordt door anderen in een paar seconden al gemaakt. En een eerste goede indruk, is een daalder waard!

De 5 basisvoorwaarden: Wat maakt een logo, een goed logo?

Een logo is kenmerkend, passend, maakt gebruik van simpele grafische vormen en maakt duidelijk wat je standpunt is. Een logo hoort aan de volgende 5 punten te laten voldoen:

1. Simpel

Vaak wordt het KISS-principe aangeraden bij het ontwerpen van een logo “Keep it simple, stupid”.
Logo’s met een simpel ontwerp zijn makkelijk te herkennen en worden sneller onthouden door cliënten.

2. Memorabel

Graphic designer en professor Paul Rand heeft een mooie quote hiervoor:

Surprising to many, the subject matter of a logo is of relatively little importance, and even appropriateness of content does not always play a significant role”.

Een logo kan soms ook uit alleen maar speelse letters bestaan om het toch genoeg distinctie te geven.
Kijk maar naar logo’s als Samsung of Philips waarbij alleen inscriptie wordt gebruikt als logo. Of natuurlijk naar ons logo: Jouwdagbesteding!

3. Tijdloos

Goede ontwerpen verdwijnen nooit, ze vervagen alleen maar. Bijna alle bekende logo’s van grote bedrijven zoals Pepsi of Nike, zagen er vroeger anders uit dan nu. En dat is ook logisch, want gedurende de jaren veranderen organisaties. Dit zal hoogstwaarschijnlijk ook gelden voor jouw dagbesteding. Wat een logo vooral tijdloos maakt is dat de basis vaak hetzelfde blijft en dat de wijzigingen die er gemaakt worden nog steeds het logo herkenbaar maakt. Op deze manier houd je de herkenbaarheid bij je huidige ‘fans’ en kun je met een nieuwe stijl een nieuwe doelgroep aanspreken.

4. Flexibel

Een logo moet gebruikt en leesbaar blijven op verschillende formaten. Daarom is het belangrijk dat een logo altijd gemaakt wordt in vector formaat. Een vector is een grafische afbeelding die oneindig vergroot of verkleind kan worden zonder dat er kwaliteitsverlies optreed.

Buiten dat het logo op zowel hele kleinschalige formaat als grootschalige formaat leesbaar moet blijven, moet het logo ook herkenbaar blijven als het getoond moet worden in één kleur en is het belangrijk dat het logo geplaatst kan worden op zowel lichte als donkere achtergronden. 

Ik start met ontwerpen vaak door te beginnen met een logo in zwart/wit. Hierdoor leg je meer de focus op het concept en silhouette van de logo.

5. Passend

Misschien wel het allerbelangrijkste:

Het is belangrijk dat je weet wie je doelgroep gaat zijn en dat je je logo passend maakt naar je doelgroep.

Het logo van Toys R us is een simpel voorbeeld waarbij het fontgebruik en kleurenschema duidelijk meer de indruk wekt dat de doelgroep meer gericht is voor kinderen en niet voor een notaris bureau.

Een pakkend logo: enorm lastig, maar ook enorm belangrijk

De afgelopen jaren heb ik als grafisch ontwerper al vele logo’s mogen ontwerpen voor verschillende organisaties. In het eerste gesprek gaan we vaak al direct de diepgang in, zodat je de kernwaarden van de organisatie naar boven krijgt. Daarna begint het schetsen, het bijschaven, de feedbackronde(s) om uiteindelijk een logo op te leveren die naar volle tevredenheid is.

Ik hoop dat ik je op weg heb kunnen helpen in het lastige proces op zoek naar het perfecte logo. Een lastig proces, maar enorm belangrijk voor jouw marktpositionering. Benieuwd naar hoe wij je kunnen helpen? Stuur een berichtje naar me via onderstaand contactformulier!

Jouwdagbesteding zorg(t) voor verbinding!

Neem vrijblijvend contact met ons op

15 + 3 =

Ruben-van-jouwdagbesteding