Het belang van een goede website én 10 handvatten

Cliënten oriënteren zich meer en meer online. Met een podiumplek op Jouwdagbesteding wordt jouw dagbesteding veel beter gevonden bij de juiste doelgroep. Inmiddels zijn we de grens van 100.000 websitebezoeken gepasseerd en het valt ons op dat met name het uitstappercentage op de podiumplekpagina’s met 14,20% hoger is dan gemiddeld. De kans is daarom heel groot dat deze websitebezoeker vanuit jouw podiumplek direct naar jouw website surft omdat je zijn of haar interesse hebt gewekt. In dit artikel leg ik uit wat het belang is van een goede website.

Het uitstappercentage gaat hand in hand met een bezoek aan jouw website

Het hoge uitstappercentage kunnen we dus direct linken aan de mate van interesse in jouw dagbesteding. Met jouw podiumplek krijgt de websitebezoeker immers al een heel goed beeld van jouw dagbesteding, maar vaak wil deze websitebezoeker ook nog even op jouw website ‘sfeer’ proeven. Het belang van een goede website is daarom essentieel. Dit bepaalt namelijk of een websitebezoeker wel of geen contact met je opneemt.

10 handvatten voor een goede website

Er bestaat geen vast format van een ‘goede website’, maar om en nabij kunnen we de volgende handvatten  aanhouden. Een goede website:
1. Oogt professioneel
2. Past bij jouw dagbesteding
3. Pakt iedereen in met mooie afbeeldingen
4. Houdt rekening met de klantreis van de websitebezoeker
5. Is responsive
6. Is niet al te ‘dik’
7. Meten is weten
8. Social Sharing
9. Is online vindbaar bij partners
10. Het belang: Laat je goed adviseren

1. Oogt professioneel

Een websitebezoeker heeft vaak al binnen een paar seconden een oordeel over jouw website en daardoor ook over jouw dagbesteding. Wat het allerbelangrijkste onze branche is, is dat je website professioneel oogt. Hierdoor zal de kwaliteitsperceptie van jouw dagbesteding direct van een hoog niveau zijn. Een snelle laadtijd behoort hier ook toe.

2. Past bij jouw dagbesteding en doelgroep

Het voorgaande punt over professionaliteit is belangrijk, maar wat ook enorm van belang is, is of de website bij je past. Professionaliteit wil niet zeggen dat een website direct klinisch hoort te zijn. Nee, het moet bij jullie kernwaarden passen. Waar wil je om bekend staan? Wat wil je dat websitebezoekers onthouden? Wat wil je uitstralen?

3. Pakt iedereen in met mooie afbeeldingen

Een afbeelding zegt meer dan 1000 worden en dat geldt dus ook voor jouw website. Probeer gevarieerde afbeeldingen te laten zien, die jouw identiteit sprekend naar voren laten komen. Zorg er daarnaast voor dat deze afbeeldingen haarscherp zijn en ze net iets zijn bewerkt. Dit zorgt voor een professionele indruk. Ook is het comprimeren van afbeeldingen enorm belangrijk.

4. Houdt rekening met de klantreis van de websitebezoeker

Met de klantreis verplaats je je in jouw websitebezoeker. Het doel hiervan is om een perfect gestructureerd verhaal te laten zien door middel van interne links. Grote kans dat je al veel cliënten de afgelopen jaren hebt mogen helpen. Op basis hiervan kun je al een groot deel van je website inrichten, zodat de websitebezoeker zich sneller jouw website identificeert. Vanuit deze ‘persona’s’ kun jij je website gaan opbouwen. Wat zijn jouw sterke punten? Wat zouden sterke punten kunnen zijn voor de websitebezoeker? Hoe formuleer je deze sterke punten kort en krachtig?

5. Is responsive

Met name sinds 2016 is er een sterke trend zichtbaar in online surfen via de mobiel. Voor veel websites geldt dat meer dan 50% van het websiteverkeer via de mobiel gaat. Op Jouwdagbesteding ligt dit percentage op 63%. Je kunt er dus vanuit gaan dat iedere websitebezoeker die vanuit Jouwdagbesteding naar jouw website surft, dit dus voor 63% op zijn mobiel zal doen.

6. Is niet al te ‘dik’

Niet te dik… Daarmee bedoel ik dat je een websitebezoeker niet moete overladen met eindeloze informatie, die helemaal niet relevant is. Als je teveel informatie laat zien, dan wordt de websitebezoeker overladen met informatie die niet relevant is. De kans dat deze bezoeker afhaakt is enorm. Werk vanuit je doelstelling, zoals bijvoorbeeld: zoveel mogelijk contactaanvragen genereren via de website. Dit is een vorm van conversieoptimalisatie, waarbij contactaanvragen genereren een vorm van conversie is.

7. Meten is weten

Zorg dat alle tools om je websiteverkeer te meten zijn geïnstalleerd. Hierdoor maak je niet alleen keuze’s op basis van je gevoel, maar kun je het ook onderbouwen met cijfers. Daarnaast heb je misschien enorm websiteverkeer, zonder dat je het weet. Je hoeft er niet dagdagelijks mee bezig te zijn, maar wanneer je iedere maand je rapportage bekijkt, krijg je hier enorm veel inzichten door.

8. Social Sharing

Een mooie manier om jouw naamsbekendheid te laten groeien, is via social sharing. Met social sharing kunnen jouw websitebezoekers interessante pagina’s delen op eigen social media kanalen. Je weet natuurlijk nooit waar dit allemaal toe leidt!

9. Is online vindbaar bij partners

Alleen zichtbaarheid via je eigen website is vaak onvoldoende om goed gevonden te worden op internet. Zichtbaarheid bij andere website, zoals van Jouwdagbesteding, zorgen ervoor dat jouw website goed wordt geïndexeerd en stijgt in autoriteit. Ook doorlinkjes van andere websites naar jouw website is belangrijk, mits deze websites betrouwbaar zijn.

10. Laat je goed adviseren

Ik hoop dat ik je een klein beetje heb kunnen laten inzien waarom het belang van een goede website zo groot is. Maar ik kan me ook voorstellen dat bovengenoemde makkelijk gezegd, dan gedaan is. Want waar ga je beginnen? Ik help je graag om te ontdekken wat de mogelijkheden zijn. Zo kan ik je bijvoorbeeld met bovengenoemde handvatten op weg helpen of volledig in ontzorgen. Maar ook het creëren van een nieuwe frisse website, waarin alle handvatten worden meegenomen, behoort tot de mogelijkheden.

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact met ons op

6 + 14 =